onsdag 6. august 2008

Begynner å kjenne presset nå

Ikke akkurat panikk, men heller ikke langt unna.
DET ER SKOLESTART OM 12 DAGER
*skjelver*

Jeg er glad for det, jeg er spent og gleder meg masse. Men det ER faktisk ganske skummelt å begynne på videregående igjen, i en alder av (straks) 25. Selv om det er voksenopplæring i en klasse med voksne.
Det er ikke bare følelsen av det; bittelitt "nedverdigende" å begynne på vgs igjen; at jeg henger sånn etter alle andre på min alder, men også bare det å begynne på SKOLE igjen. Spesielt etter såpass lang tid som hjemme-mamma. Jeg er vel egentlig littegranne redd tror jeg, for å være ærlig.

Dessuten er det press på det faglige og på tiden.
Jeg skal ta alle de seks allmenne fagene (hele pensumet for 3-årig vgs) på ett år, og jeg SKAL ha toppkarakter i alle fag. Hvertfall prøve- jeg kommer ikke til å bli umotivert eller panisk hvis jeg ikke får det, men jeg skal prøve så hardt jeg kan.

Tiden... Jeg har allerede dårlig samvittighet for at Adrian må være i barnehagen fra 7.30 til jeg er ferdig på skolen eller faren hans er ferdig på jobb, selv om jeg vet at jeg ikke trenger å ha det. Jeg vet han har det bra der, og det er barn som er i barnehage 7.00-16.30 hver eneste dag fra en alder av 1 år. Adrian er snart 4 og vil ikke ha vondt av å ha litt lengre dager. Men den stikkende følelsen i magen har ikke noe særlig lyst til å høre på fornuft...selv om også MAGEfølelsen sier at alt dette bare er bra. Er vel bare litt angst...

JEG kommer til å få liten tid. Jeg må prioritere å tilbringe tid med Adrian når jeg kommer hjem fra skolen, 2. prioritet er lekser og lesing. Hvordan i huleste skal jeg få tid til alt det andre!?; trening, gå turene mine (og Qilas), dansinga, husarbeid, venner, hobbyer.... IIIIIIK! Og jeg må jo legge meg tidlig, siden vi må opp kl 6 hver morgen.
Jeg kommer til å forgude helgene...
JEG GLEDER MEG, MEN JEG ER LITT REDD
Og så er det jo alt det andre! -Penger og "forholdet" (gåseøynene er fordi et avstandsforhold er ikke et ordentlig forhold, spesielt ikke når det bare er sånn halvveis-ting).
Penger kommer vel. Lånekassen og Nav redder meg der, forhåpentligvis.
Hvem skal fikse "forholdet" da??? *prøver å glemme hele opplegget og konsentrere meg om de tingene jeg HAR*

Kjenner alt dette så veldig godt nå, klarer ikke helt å bestemme meg for om jeg er glad og spent, eller om jeg bare er sliten, frustrert og liten&redd. Magen krøller seg og jeg får absolutt ikke gjort de tingene jeg skal (lese og forberede meg litt, husarbeid så alt er strøkent), og jeg er stressa. Sånn stille-stressa, stille før stormen-stressa.
*twich-twich*

3 kommentarer:

  1. Skulle tro du skulle føde jooooo ;)

    SvarSlett
  2. Gruer meg MYE mer til dette enn da jeg skulle føde! Fødsel er piece of cake i forhold...

    SvarSlett
  3. Dette går bra. Vi er dessuten to om det. Så mens du sier til meg at jeg jo i hvert fall er "bare" 22, og skal starte på uni., kan jeg si til deg at du i det minste får lese fag på norsk, og at Qila kunne hatt det så mye verre, du har jo tross alt reddet henne stort!
    Ikke tell dagene. Tell dagene til ting du må ha gjort ferdig. "Om tre dager MÅ jeg ha hentet pakken med vakuumbager til flyttelasset", "om tre dager MÅ jeg ha undersøkt hvor jeg skal møte den første dagen" osv. Så slipper du å tenke på de tingene som kommer etterpå, og før du vet ordet av det ER "etterpå-tingene" der, og du trengte ikke å bekymre deg over ting som ikke krevde forberedelse :-D

    Og når du har "sånne" dager - du vet - sminke, hatt og stilettheler ;)

    SvarSlett