lørdag 26. juli 2008

Typisk media i Norge

Norsk presse skal alltid vise ytterkanter, de alle værste bildene, de værste tilfellene, og gjerne "pynte" litt på sannheten for å få nyheten til å bli enda værre. Og aller helst når det gjelder noe innvandrere/utlendinger har gjort her i Norge, eller om fæle ting som skjer i andre land enn vårt KJÆRE hjemland.

Et godt eksempel er de to døde rom-jentene på badestranden i Italia som INGEN tilsynelatende brydde seg om. Da skriver norsk presse at ALLE de andre på stranden fortsatte strandturen sin som om ingen ting hadde skjedd, og bare overså de to barnelikene.
Men det var jo ikke tilfelle likevel, UPS!

For det var mange som hjalp til, og mange som dro fra stranda. Og det er naturlig at ikke ALLE på en strand hjelper til, når det er mange som gjør det. Av flere grunner; det blir for mange som hjelper og det kan faktisk hende at de som ikke hjalp til, var redde eller syns dette var forferdelig, sjokkerte osv??

Typisk norsk presse.

2 kommentarer:

  1. Dette er desverre problemet med hvert eneste nyhets media i verden.

    Nyanser blir som oftest tapt.

    Jeg husker jeg iaktok blitzerne da de brøt ut av Nato-demostrasjonen den gang.

    Da "condi baby" spiste middag på rådhuset.

    Nå sier jeg ikke at de oppførte seg som go'gutter.
    Men når dagbladet bruker settninger som,
    "Det haglet stein".
    Så kjente jeg meg lite igjen, det meste som ble hevet var noen plast flasker, anarko-syndikalistiske flagg, og ja det var et par steiner.
    Det som jeg også så var at ikke alt som ble kastet kom fra mobben av blitzere.
    Noen folk kastet fra side linjen, selv fikk jeg overbevist en herremann å ikke hive en stein han hadde funnet.

    Men dagbladet fikk det til å see ut som tredje verdenskrig, og jeg kan tenke meg hvordan en i Ålesund som ikke hadde vært der hadde tenkt, når han leste dagbledet dagen etter.

    Nyanser er meget viktige, djevelen ligger i detaljene.

    Dette har desverre noe med selve mediumet som har sine feil, et stykke tekst eller et tv innslagg kan være trangtsynt, og derfor kan man miste mange viktige nyanser.

    Det er merket på en god journalist å plukke opp så mange detaljer som mulig mener jeg, og ikke forenkle hendelsene.

    SvarSlett
  2. Ja, akkurat! Nyanser og detaljer er UHYRE viktig.
    Dessuten er det ofte at det blir laget en nyhet om noe pressen ikke HELT vet absolutt alt om, og at de da skriver noe som ikke er tilfellet (noe som burde vært strengere).

    SvarSlett