onsdag 19. oktober 2011

Dag 4 - bloggutfordring

Ditt syn på religion

- Ai, enda et tema jeg kunne skrevet en liten bok om. Jeg skal prøve å gjøre meg middels kortfattet. 

Jeg syns religion er ganske skummelt og skremmende. Men det er ikke egentlig selve religionen som er skummel, det er alle de dumme menneskene som veeeeldig ofte misoppfatter, mistolker eller eventuelt utnytter og vrir på ting til sin fordel.

Men, religioner er forskjellige - og jeg respekterer sunne religiøse. Altså folk som har beina planta på jorda, ikke misjonerer og bare tror på en ting. Og disse tror jo ofte for å få støtte i hverdagen, for å ha noe å holde i eller "dele" gleder med. Personlig syns jeg det er litt svakt å støtte seg til noe åndelig og i mine øyne, fjernt - hvorfor ikke takle motgang eller dele gleder med familie... Men men. Det får være deres valg, og det er helt ok.

Jeg syns forøvrig kristendommen og islam er "farligst", og i og med at jeg er hedning, paganist, en slags heks om du vil, så syns jeg jo ikke akkurat så mye om Kirken. Men personlig kristne er greit, så lenge de respekterer meg og mitt livssyn.

Misjonering derimot, er jeg veldig imot. Jeg kan ikke fordra det. Jehovas vitner for eksempel. Jeg hater at folk prøver å prakke på meg en tro som jeg ikke, under noooooen omstendighet, kunne tatt til meg. Herrejemmeni, jeg fatter jo ikke hvorfor folk kan tro på Gud??! Jesus er en ting, han KAN jo ha levd, også har alle miraklene hans blitt overdrevet av utspekulerte prester som vil ha makt over folket. Litt som hviskeleken. Men Gud oppi himmelen?.. Neh. For noe dumme greier. Og selv om Bibelen er en fin eventyrfortelling, er den så kynisk og dust at fy. Nei - tortur hadde ikke hjulpet på meg en gang; jeg kommer aldri i livet til å bli noe i nærheten av kristen...

Altså, religion er skummelt, men ok hvis man bare er sunt troende, misjonering er noe av det værste jeg vet, og selv er jeg stolt av å være hedning.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar