tirsdag 18. oktober 2011

Dag 3 - bloggutfordring

Ditt syn på narkotika og alkohol

- Oi, her kunne jeg skrevet en hel bok med meninger og synspunkter. Hm, hvordan skrive dem så det ikke blir for personlig. Eller...personlig er kanskje bra? Litt hvertfall. Må nesten være litt ærlig her, for å underbygge meningene mine.

For å ta alkohol først da - for det er egentlig enkelt: jeg liker ikke alkohol. Jo, jeg liker vin, champagne, noen likører, men de kunne like gjerne vært uten alkohol. For jeg drikker det for smakens skyld. Og det er forøvrig veeeeldig sjeldent jeg drikker det uansett. Både fordi jeg fester sjelden (noen få ganger i året bare) og fordi vi ikke har den vanen å kjøpe vin til maten osv. Dvs vi har 5-6 vinflasker stående som jeg gleder meg til å smake på, men jeg glemmer det... Også ammer jeg jo fremdeles også, og da blir det naturligvis litt vanskelig - for da få det planlegges at jeg skal ta meg et par glass vin.

Anyway - jeg er ikke avholdsmenneske, men det er ikke langt ifra. For i tillegg liker jeg ikke å ikke være meg selv, dvs miste bakkekontakten og kontrollen over meg selv. Ok, så kan det være litt festlig å være litt brisen, men jeg liker det ikke uansett. Jeg har det faktisk mer gøy når jeg er edru og koser meg. Dette er nok grunnen til at jeg liker så godt å være ikke-røyker også. Jeg liker ikke å bli påvirket av stoffer som ikke er bra for kroppen - tenk så svakt og ekkelt det er å måtte gå rundt å være nikotinavhengig?? Få abstinenser? Nei, føsj *holder seg for nesa*. Men dette er kanskje et helt annet tema... Dessuten syns jeg folk som drikker mye og ofte (hver helg) er ...dumme og umodne. Jeg ser ned på dem, beklager altså... Fyll er bare fordummende og lite kult.

Og siden jeg ikke liker å miste selvkontrollen osv, liker jeg narkotika like lite. Men narkotika kan vel deles i to grupper, tunge, narkotiske stoffer som amfetamin, kokain osv og cannabis-produkter... De tunge stoffene (av)skyr jeg som pesten - det er så utrolig farlig og idiotisk. Jeg mener det kun er skikkelig svake, uintelligente og tomme mennesker som driver med det. Nei, selvfølgelig er det jo trist, men jeg har ikke sympati med dopavhengighet. Det har vært ens eget valg, og når man tar et dumt valg, kan man ikke forvente medfølelse når man angrer. Så dophuer er ikke velkomne i mitt nærvær - jeg blir bare generelt provosert av det og ønsker ikke å omgås nek. Der er jeg hard gitt.

Hasj og pot er for meg litt som alkohol. Egentlig syns jeg det burde vært alkohol som var forbudt og cannabis legalisert. Så jeg er mer "for" cannabis på et vis, siden det er mindre farlig enn alkohol og jo er veldig naturlig. Man mister ikke like mye kontroll heller, og hvem har noen gang hørt om fyrehuer som kjører for fort feks *flirer*. Men når det er sagt; det er likevel ulovlig og man skal følge loven selv om man ikke er enig. Så derfor holder jeg meg unna det også, og vil helst ikke ha det for tett innpå meg, selv om mange av vennene mine røyker. Ikke kun pga forbudet, men også fordi jeg ikke orker for mye loking og sløvhet ^^.

Så... Jeg er imot både alkohol og narkotika, og det eneste jeg gjør er å ta et glass vin i ny og ne. Men grunnen til at jeg mener så sterkt om dette, er jo fordi jeg har erfaring til å kunne mene noe. Jeg har ikke drevet med tunge stoffer, har alltid vært redd for sånt, men jeg har festet og drukket mye tidligere og fra ung alder. Og jeg har røyket hasj tidligere og røyket fast i perioder. Men jeg vet jeg ikke har godt av det - mentalt, og jeg vet jeg, over tid, tar skade av å ikke ha kontroll. Og man blir jo fryktelig sløv og midlertidig dum av det, og det er jo bare teit. Og det koster mye penger og er ulovlig. Ikke noe jeg er stolt av altså, men jeg har lært av det. Noen faser i livet må man bare ta som lærdom og så legge det bak seg. Og så er vel ikke hasjrøyking så fryktelig alvorlig heller - at det er så krise å fortelle om.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar