onsdag 4. januar 2012

Steampunk!!! *dåner av nytelse*

Jeg har "oppdaget" en ny stil! :D Har jo visst om den lenge, men i det siste har jeg ramlet over mye godsaker som har trigget nysgjerrigheten til å utforske mer. Og jeg er overbevist! Jeg er jo egentlig en viking- og middelalder-nerd som elsker kostymer og alskens tilbehør. Og jeg kommer ikke til å slutte å like dette, men nå har jeg enda en kul stil jeg kan følge. Og det er så herlig! Kanskje jeg til og med kan klare å kombinere de tre...? Middelalders vikingsteampunk. Sært... *heiser på skuldrene* Jeg har hvertfall tenkt å begynne å sy klær snart, og da blir det både det ene og det andre. Og mye av plaggene man bruker innenfor de tre stilene kan med hell kombineres, så det er jo perfekt. Feks kremhvit skjorte med rysjer enten i halsen eller på ermene passer til middelalder og steampunk. Det er mer tilbehøret som avgjør det hele :)

Steampunk er altså en viktoriansk (1800-talls-ish) stil med elementer fra dampmaskiner, klokkemekanikk, blonder, metaller, "goggles" osv osv. Leste en beskrivelse jeg likte godt: steampunk - what happens when goths discovers brown. Andre stikkord: pirater, gamle våpen, hatter, luftskip, oppdagere, korsetter, stokker, paraplyer... Snaskens! Wikipedia omtaler det slik: "Steampunk («damppunk», ordet er utviklet fra cyberpunk) er en type science fiction som baserer seg på dampmaskiner, luftballonger, mekaniske regnemaskiner og annen teknikk fra 1800-tallet." Mer om det på engelsk wikipedia her.

Anbefaler å google det, er så mye kult å lese og se på. *sikler med øya* (Nei, ikke griner.)
Her er uansett endel bilder jeg har funnet, av det jeg liker innen steampunken. Da snakker vi klær altså. Og jeg har tatt bilder fra Google, som IKKE er en kilde som jeg kan gjemme meg bak, så opphavrett blåser jeg litt i akkurat nå...please hexuse me. Håper bare ikke bildenes eiere kommer og juler meg opp.

Enjoy!


Helt meg!






Enda mer meg!!!





Hva syns dere? Sært eller usedvaaaaaanlig tøft??! :D

6 kommentarer:

  1. SV: Godt nyttår til deg og! :)

    SvarSlett
  2. Steampunk er kult! Det må vel kunne kalles noe sært, men på en tøøøff måte. ^.^

    SvarSlett
  3. Den Grønnkledde: Ja, sært tøft - er jo kult det :D

    SvarSlett
  4. Åå, så stilig nytt utseende på bloggen din :D

    Jeg er ikke helt begeistret for stilen...noe av det kan være kult, men jeg synes mye av det er overkill. Jeg er glad i gjennomført stil, men dessverre synes jeg det meste av det er litt FOR mye... Men hver sin smak :D Mangfold er bra^^

    SvarSlett
  5. My Rakel: Tusen takk :D Ja, nå er JEG endelig fornøyd også, har forandret mye i det siste og aldri helt funnet ut av det.. Fint å høre at du likte det :)

    Enig at det kan bli litt overkill, og jeg ville ikke gått sånn til daglig X) Det ville bare blitt too much og kjasete, da passer enkel vikingstil eller middelalder bedre :) (eller stallklærne som jeg sitter i nå haha) Mangfold er supert!

    SvarSlett
  6. SV: Takk, takk! :)

    Synes denne stilen var kul jeg! Hadde sikkert ikke gått med det daglig, men det er jo et dødsrått festantrekk!

    SvarSlett