mandag 9. januar 2012

Nytt år, ny glød

I kveld har jeg lest flere motiverende rydde-innlegg på blogger jeg følger (feks Venleik og Draupne). Og det gir meg ekstra lyst til å la det nye året gi meg et spark bak, og la meg inspirere av andre flinkinger - til å bli litt flinkere selv. Så her er to av mine nyttårsforsetter:

~ Holde mer orden i heimen
~ Spise mer "levende mat" (raw) og bli sunnere

Altså. Jeg er et rotehue. Og jeg er ikke spesielt glad i å rydde. Vaske og sånt er greit, men rydding er ikke min sterke side. Og det er en dårlig kombo med ryddigheten til mannen min (stakkar). Han blir nedfor av rot og jobber lange dager og blir veldig sliten hvis han må rydde når han kommer fra jobb. Så nå som jeg skriver dette på min offentlige blogg, så får jeg bare se til *pwiiiiip* og røske meg sjøl i nakkehuden. Martin, jeg loooover å bli flinkere!



Og...kostholdet vårt er egentlig bra. Vi spiser endel brød og ganske vanlige, norske middager, og vi passer på å spise så rent kjøtt vi kan og endel grønnsaker og frukt. Og vi er slanke og friske og sunne. Fem om dagen og greier. Tran og. Så det er ikke egentlig noe galt med kostholdet vårt. Men jeg savner mer grønnsaker, mer energi, mer SMAK og mer variasjon. Savner litt mat-spenning :) Og det er jo helt tullete at man koker og steker mat som man kan spise rå mens man da fjerner 30-90 % (!!) av næringsstoffene i maten! Idioti. Så nå skal det bli andre boller. Jeg kommer ikke til å fjerne kjøtt og fisk, for vi er glad i det og jeg er ikke en dreven raw-kokk - og jeg vil gi barna mine de proteinene osv som de trenger. Men vi kan bytte ut endel tilbehør og myyyye brødmat. Og så skal jeg begynne å bake mer brød igjen, hjemmebakt grovbrød er såååå mye bedre og sunnere enn rema-kneippen..... Dette her er spesielt lurt siden jeg og nabosvoger har tenkt å lage grønnsakshage til våren - prøve å være selvforsynt med det vi klarer å dyrke :D


Lure forsetter hva??! ;)



Slenger med noen linker til sider om levende mat / raw food.

raw-food.no
Raw food - rått og godt
Superlivsstil: Oppskrifter
sanabona.no
thebestofrawfood.com
living-foods.com/recipes

Ellers er det jo bare å google egentlig! Finnes jo massevis av oppskrifter :) Det viktigste (bortsett fra at at selvfølgelig må være rått) er etter hva jeg forstår at man må variere (se trekanten over) slik at man ikke får noen mangler i kosten. Spiser man riktig skal man kunne klare å få i seg alt man trenger, også proteiner. Og jo, selvfølgelig må det være økologisk! Viktig!

Gleder meg til å sjekke oppskrifter og dra på matshopping i morgen *smiler*.

2 kommentarer:

  1. Lykke til med det! :) Jeg gjør mitt beste selv ^^ I forigårs tok jeg en ordentlig opprydning på den bittelille plassen jeg bor på for å skape bedre energiflyt, det gjorde godt!
    Jeg lager masse rawfood. Men man kan alltid bli bedre.

    SvarSlett
  2. Naviana: Ja, det er akkurat det jeg skal gjøre i dag - rydde for bedre energiflyt! Nesten så jeg GLEDER meg til å rydde, og det er rimelig uvanlig ^^ Vettu, du var faktisk en del av inspirasjonen til råmat, så takk for dét! ;) Nå skal jeg gå å lage meg en smothie :) Forresten; får man kjøpt tang-ting og alge-saker på noen som helst vanlige butikker? Ultra kanskje? De har det vel på vanlige helsekostbutikker hvertfall? Ha en knall dag!

    SvarSlett