mandag 23. januar 2012

Farken ta...

Her kommer en liten ymse-oppdatering, både på godt og vondt.

Eh. Vi tar dritten først. Vi har en bil. Denne:


Veldig ålreit bil, som jeg bruker mye siden vi bor langt inni bushen, hvor veien ofte er gjørmete eller isete (glatt). Og vi bruker den til mye forskjellig da det er en veldig god terrengbil og den er sterk. Joda, flink bil.

MEN... Til å ha betalt såpass mye for den, ha stort lån osv, så er den en DRITT! For den har vært på verksted x antall ganger på halvannet år, bla. bytta hele toppen osv (som er dyyyyrt)... Og nå er'n pokkern meg på verksted igjen med en støtdemper som hadde gått gjennom festene sine pga rust, noe som viste seg var et enda større problem ved at det er MYE rust i ramma og ...kort sagt, den må sveises masse på før den er trygg å kjøre en meter med fordi et stag er i ferd med å knekke. Sånt er så HAAAT!

Spesielt fordi vi mistenker han ¤#!(¤)%&)¤/%&) av en bilselger for å ha lurt oss. Bilen var nemlig tektyl-behandlet da vi kjøpte den (noe som egentlig ikke blir gjort på så gamle biler engang, de blir oljebehandlet). Men alt tyder på at den ikke har blitt verken rengjort eller fjernet rust på før behandlingen, siden det er så utrolig mye rust der nå - og all tektylen som var på har bare ramla av. STUT!

Dette vil altså si at vi ikke har bil. Eller...vi har jobbilen til Martin, men den kan kun brukes til akkurat det... Så henting av eldstemann på skolebussen og all mulig privatkjøring får vi ikke gjort. Kjekt. Vi har jo en plan da. 

Og løsningen blir rett og slett å kjøpe tilbake min gode, gamle volvo 240... Da har vi jo bil. Men det må gjøres et par ting med den, bla eu-godkjennes ^^ Og det er ikke gjort over natta. Og selv om vi kjøper den for lite, så blir det penger uansett. Gah...

Positivt?

M... Har vært ute med ungene etter at snøen kom, og akt med minsten for første gang :) Kjempekos.

Har drevet litt med hestene, som er så fine om dagen. Odin er en drøm å longere og jeg har ridd litt på Jarl, noe som også gikk supert.

Også er jeg flink til å spise sunt om dagen, og i dag har jeg til og med trent ^^ Og spist hjemmelaget pannebrød uten hvete og gjær, grønnsakssmoothie (grønnkål, spinat, selleri, eple, sitron, ingefær), bringebærblad-te med agavenektar og havre-/speltgrøt med agave, kanel, valnøtter og gojibær. Jepp, sunn dag!

Ellers er alt bra og altså, er egentlig bare bildritten som irriterer oss.

6 kommentarer:

  1. Dumt med bilen. Ganske glad jeg ikke har bil noen ganger, men andre ganger hadde det vært veldig praktisk.

    Så flink du er! Jeg har ikke vært så flink, men jeg ikke usunn heller.

    SvarSlett
    Svar
    1. Jah, det kan ofte være mer herk enn praktisk. Hadde jeg bodd mer sentralt (hvis jeg hadde likt "sånt"), hadde jeg definitivt ikke hatt bil. Takk, føles godt å være flink med sunt :D

      Slett
  2. SV: Hihi! Huff da, det er jo litt kjipt. ^^
    Det er godt å legge ut litt random-shit innimellom.

    SvarSlett
  3. Åhh, rust kan virkelig være kjipe greier. Har fikset alt av rust på bilen min selv, så har hatt endel med det å gjøre siden jeg har stått x-antall timer i garasjen å pusset og byttet deler. Er skummelt å kjøpe bruktbiler når det skal være slik, kan jo være greit å sende den nye potensielle, bilen på et NAV-kontroll eller kortkontroll på et verksted hvis man ikke vet selv hva man skal se eller spørre etter, så får man jo ofte opp mye som må skiftes, og da er det jo lett å prute på bilen :)
    240'er er jo geniale biler! De går jo som faen, må skytes bak et skur og graves ned for å bli kvitt. Har hatt endel med volvo å gjøre det siste året ^^

    SvarSlett
    Svar
    1. Ser ut som det ikke blir volvoen "min" likevel... :( Den er ikke eu-godkjent og har ikke skilter på seg, og det er noen ting som gjenstår på den (elektrisk mikkmakk til lys bak, stramme hjullager og en liten sveisejobb på en bærearm). Trist, for jeg kjenner bilen inn og ut, og har mekket masse på den selv og vet hva som er bra og ikke. Men vi har ikke tid eller ork eller penger til å ordne med den, så vi må finne en annen. Helst noe vi kan låne siden det ikke trenger å ta så lang tid å fikse 4-runnern. Æsj, noe dritt. Jeg kommer meg jo ikke noe sted :( Hater biltrøbbel!!

      Slett
  4. åhh, for et arbeid! Nei da skjønner jeg du ikke velger den. Det verste må jo være å sette av så mye tid til å fikse på den, tenker at du trenger en fungerende bil ikke noe arbeidsprosjekt :p Ble ferdig å dulle med min bil nå sist helg, å i går ble den solgt til en snill mann i bodø. Så jeg skal kjøpe meg et nytt prosjekt i nærmeste framtid, hehe, har kanskje litt for mye fritid(?) xD
    Håper du finner en god bil å bruke i mellomtiden, man blir bra hjelpesløs når man sitter i ødemarka uten bil (som jeg selv gjør nå, haha..)

    SvarSlett