tirsdag 8. november 2011

Dag 20 - bloggutfordring

Hvor viktig synes du at utdanning er?

- Jeg syns utdanning er veldig viktig - selve nøkkelen til å bygge seg opp et innholdsrikt, godt og interessant liv. Men jeg syns ikke det er så viktig med kjempehøy utdanning! Man trenger håndverkere og ymse fagarbeidere. Jeg syns yrkesfag er GULL! Jeg mener; hva skulle vi gjort hvis alle var kirurger, advokater, sivilingeniører, professorer osv?? Vi hadde jo ikke kunne fått tak i mat engang. Hva hvis krana på kjøkkenet plutselig ryker? Nei, jeg syns yrkesfag er viktigere enn alle skyhøye akademiske fiffefag. Vi er livsavhengige av bønder, butikkarbeidere, sykepleiere, renholdere osv. Uten dem hadde det ikke funka.

Jeg har selv vokst opp med u-utdannede foreldre, og selv om jeg har hatt en fin oppvekst, så har vi ikke akkurat hatt noe særlig mer enn nåla i veggen. Og ingen av dem eier noenting (annet enn bilen sin osv) eller har noe mer enn akkurat så de klarer seg. Som meg forsåvidt. Men jeg ønsker derfor å ha utdanning, for jeg ser hvor viktig det er. Og det er dessuten mange arbeidsgivere, uavhengig av hva slags jobb egentlig, som ikke engang vurderer søkere som kun har videregående (eller bare grunnskole forsåvidt).

Så ja, utdanning er veldig viktig!!! Men! Jeg syns også det er viktig å utdanne seg til det man har LYST til, noe man brenner for og kribler over :D Det er like viktig. Også MÅ man gjøre det i sitt eget tempo og på sin egen måte. Hvis man alltid gjør det som familien forventer og på deres måte, så går man lei og gir opp, eventuelt kommer til å mistrives med det man kommer fram til.

*nikker ivrig*

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar