fredag 4. november 2011

Dag 18 - bloggutfordring

Hva tror du på?

- Nesten mitt yndlingstema! Mnei. Men det er gøy å snakke om. Jeg regner med det er snakk om religion og sånt? Men man kan jo tro på andre ting også, som ufoer og julenissen. Jeg tror ikke på ufoer eller julenissen. Og ser ikke på meg selv som verken religiøs eller overtroisk - eller ateistisk egentlig. Ateisme syns jeg er feigt og litt lite voksent, det er som å fornekte noe man egentlig ikke vet. Jeg liker å ha et åpent sinn og å kunne la fantasien jobbe litt. Men samtidig så er jeg ganske realistisk også. Kall meg kanskje kompleks. Jeg lurer på om det er noen som skjønner hva jeg prater om i det hele tatt. Pyttsann.



Uansett - jeg ser på meg selv som hedning, paganist, seidkvinne, heks om du vil (ikke-praktiserende sådan) og er tiltrukket av en blanding av norsk nasjonalromatisk folketro, paganiske (wicca-light elns) og åsatru. Neida, jeg tror ikke på vetter og troll og Tor og Odin, men jeg liker tankene og visjonene rundt disse. At man skal lytte til naturen, dyra og syklusene, himmelen og stjernene og sånt, og leve i harmoni og balanse. Astrologi er riktignok noe jeg ikke tror på - det blir for utsvevende for meg. 




Altså; det jeg tror på da:
  • Jeg tror på naturen, på livet og Jordas sykluser. Verdens symbioser. For det er det som er virkelig for meg.
  • Jeg tror det finnes liv på andre planeter - hvorfor er Jorda den eneste planeten med vesener lism.
  • Jeg tror litt på sjelen og åndelighet, men er samtidig veldig skeptisk. Likevel er det ikke noe som skremmer meg - opplever jeg noe åndelig noen gang, blir jeg bare glad for bekreftelsen.
  • Generelt tror jeg det er litt mer mellom himmel og jord enn vi vet eller forstår, men ikke sånn helt far-out-stuff. Jeg er ikke noe syrehue/fyrehue heller.
 


Hva tror dere på da??

3 kommentarer:

  1. Liker tankegangen din! Må si meg enig med de fleste av punktene dine, elsker tanken på Tor og Odin, hele konseptet rundt. Noe mer mellom himmel og jord er det nok, og det finnes nok liv på planeter rundt oss. Tiden vil nok vise ;)

    SvarSlett
  2. June: Det er alltid hyggelig når andre er enige i ens tankegang :D Har du lest bøkene om Eirik Raude? Kult i forhold til Tor og de gamle gudene. :)

    SvarSlett
  3. SV: Takk, bilder kommer så snart den har satt seg mer :)

    Jeg tror på meg selv og hva mennesker kan utrette. Tror også på spøkelser og aliens (selvfølgelig).. Bare sånn i korte trekk ;-p

    SvarSlett