tirsdag 13. desember 2011

Julefølelse og stemning


Helt siden første desember har jeg hatt snev av den gode, gamle julestemningen, uten å egentlig ha gjort så mye for det. Stedet vi bor på hjelper godt, det er koselig og hjemmekoselig her, med et snev av hyttekos. Snøen som kom var jo også en god hjelp! Det var også resten av adventspakkekalenderlaginga. Ellers har jeg pyntet bittelitt, fyrt mye i ovnen og brent kongerøkelse. Spist mandariner og luktet på sviblene mine som får meg til å tenke på farmor, som var den som ga meg den julefølelsen som bare barn har. Savner jul med farmor, håper jeg kan greie å bli like tradisjonsrik og stemningsskapende som henne <3


Men nå sitter jeg altså å tenker gjennom hva det er som får meg i riktig julestemning. Da jeg var barn var det jo mye barneskolen som gjorde det - der vi hadde mye formingsaktiviteter for å lage (semi-fin) julepynt eller julegaver. Det var ofte mye mer snø, selv om det bare er rundt 20 år siden jeg var barneskolebarn. Men det må ha vært mye det å bare være barn også, for jeg hadde sånn sinnsykt koselig julefølelse!


 Så da lurer jeg på, mens jeg googler julestemning osv, hva det er som gir deg den gode, varme, ullne følelsen av jul??

1 kommentar:

  1. Koselig innlegg.. :)
    Jeg husker også barneskolen som veldig flinke til dette med å skape julestemning. Nå for tiden, spesielt nå som jeg er student med eksamensstress og deltidsjobb helt opptil juleaften, må jeg innrømme at jeg sliter litt. Stress er liksom ikke helt kompatibelt med julestemning... Men, den dukker opp sånn innimellom, gjerne i forbindelse med julepynt, snø, julemusikk, julerøkelse, klementiner og slikt. :p
    Forutsett at man klarer å finne roen til å registrere og nyte sine (forhåpentligvis) julete omgivelser... :)

    SvarSlett