torsdag 10. juni 2010

Facebook

Guri malla, hvor kjedelig facebook er. Ikke at det er noe nytt; de fleste syns det, men få klarer likevel å holde seg helt unna. Må liksom bare inn å "sjekke" fjesern, om det har skjedd noe nytt - som det sjelden gjør. Og hva er egentlig noe nytt? At en venninne (dvs egentlig en bekjent) har fjerna 3 flått fra katta si? Eller at en kamerat (bekjent) har kjøpt seg ny grill? Joda, det er jo "news" til en viss grad, men selv se&hør er mer interessant enn det.

Det eneste facebook er någenlunde duganes til er å ha kontakt med folk (1+1, og ikke i grupper *lager grimase*) og å følge med på enkelte arrangementer som kan være passende - som også er ytterst få. Det er hyggelig å få en beskjed eller en veggmelding på fjesern, alt annet kan man vel karakterisere som lite hyggelig. For det har med hele folkegrupper å gjøre; og ikke at noen er genuint interessert i å prate med deg eller å ha deg med på et arrangement.

Nei, man har da andre ting å drive med. Og man blir ikke (!!) mer sosial av å være på fjesern. Tvert imot! Også kaster man bort dyrebar tid. Jeg vil mye heller komme meg ut i natturn, lese en god bok eller fag (som stort sett ikke er gode bøker altså) eller gjøre andre ting som trengs. Nemlig.

Så for tiden prøver jeg hardt å avvende meg med facebook. Det gjøres ved å rive seg ut av soffan og faktisk bare gjøre noe annet - evt spille dataspill, for det vet jeg at jeg blir fort drittlei. Også må det sies at det er ikke bare fjesern som holder meg ved datan - jeg er generelt en skikkelig datanerd og er hekta på internett (og alle de faste sidene), og dette vil jeg slutte med. Derfor må jeg både bruke tiden annerledes og gjøre ting der som jeg blir lei. Enkel psykologi? Nja.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar