fredag 30. april 2010

Valgets vrinskekval!

Okeiiiii! Endelig har vi bestemt oss for å kjøpe hest, nærmere bestemt unghest eller føll. :D

Lukas reiser tilbake til eieren sin i midten av mai, av den gode grunn at han er litt for hissig og skvetten å ri på tur til at det er forsvarlig i min "tilstand". På bane er han super, men jeg kan ikke bare ri på bane - vi har ikke ordentlig ridebane engang, så det blir bare teit. Dessuten trenger han mer trening enn det jeg greier å gi ham for tiden, han har MYE energi og er for lærevillig til å "sløse med". Så det er det mest fornuftige for oss begge.

Også var egentlig tanken at han skulle komme tilbake til meg etter nyttår, når babyen har ankommet og jeg har tatt meg inn igjen. Men nå er det litt usikkert også, nettopp fordi vi ønsker å kjøpe egen hest - og Lukas skal ikke selges. Det gjør vondt i sjela mi å tenke på å sende ham tilbake og ikke få ham igjen, jeg er så utrolig glad i den hesten...men jo lenger jeg har ham, jo værre blir det å sende ham hjem. Så sånn sett er det også mest gunstig å ikke få ham igjen. Hulk...

Og her om dagen dukket det opp en hesteannonse på finn som vi har "ventet på". Hesten med stor H, den som vi har prata om, jeg har drømt om osv...
Dølahingsten Kleppa Borren på 1 år, svart, flott og med gode foreldre. Eieren hadde også "ventet på" noen som oss, kunne fortelle masse om hingsten og virket veldig hyggelig. Det perfekte hestekjøpet! Prisen er 10.000 som er helt greit, og vi kan få ham på avbetaling + at hun kjører ham hit for oss (siden det blir veldig vanskelig for oss) - helt fra Egersund (5 timer?). Han her kunne vi prøvd å fått kåra og brukt i avl, akkurat det jeg har drømt om - og samtidig få bidra til å bevare dølahesten. Jeg skal ringe henne igjen på torsdag...

Jeg spurte eieren til Lukas om hun kunne tenkt seg å selge ham, noe hun ikke vil - MEN hun driver jo med avl av fjordhest og kunne tilby meg fjordføll etter jul - billigere, antakelig med god stamme der óg, velge navn osv...

Dilemmaet er altså - pris, noen tusenlapper forskjell har ganske mye å si... og tidspunkt, for det hadde jo vært greit å vært uten hest fram til babyen er født. Er glad i begge rasene - det må bli en av de to, uansett, men makan så vrient dette skulle være! Har jo mest ønska meg døl, selv om jeg elsker fjording (målet er vel å drive med begge rasene). Og med dølen blir det ett år mindre med unghest, tålmodighet og venting. Mens føllet kan jeg forme fra starten. Ugg! *klør seg i huet*

1 kommentar:

  1. Nå som jeg fant igjen bloggen din har jeg mye mer lyst til å lese meg à jour enn å sitte og lese anatomi (armene i kors).
    Du blir herved dagens pausekos, av typen «ett kapittel til ferdig, ett blogginnlegg hos Eva :-D» (les: ett avsnitt til ferdig, tre blogginnlegg hos Eva).

    SvarSlett